lørdag 21. mars 2009

Enda en opptur!

Jeg har sjelden sett samtlige lærere løpe fra et eller annet (i dette tilfelle frokosten) for faktisk å komme tidsnok til en forelesning eller et kurs! Men når første foreleser på programmet heter Frøydis Hertzberg (frøydis.hertzberg@ils.uio.no), er det kanskje ikke så rart? Blant flere gode innlegg var hennes absolutt det aller, aller beste der hun nok en gang talte for POS, modelltekster, respons og klare kriterier. Elever trenger modelltekster i sjangre de skal bli gode på, sier Hertzberg, ellers skriver de språket de kjenner fra egen ungdomskultur. Gi elevene "Writing frames" var omkvedet, og jeg tenkte tilbake på årene på Skagerak Primary & Middle School i Sandefjord. Mine kollegaer der, Peter og Samantha Dry, Marjorie Bowker og Trish Fenton, var alle eksperter på skriving og lærte meg at writing frames var nødvendig for å hjelpe elevene til å skape struktur i tekstene sine. Jeg kopierte derfor deres måte å jobbe på , og utviklet ulike hjelpeskjemaer for skriving. For eksempel kunne et hjelpeark til artikkel (med utgangspunkt i klare kriterier selvsagt) ha ferdig inngress, konklusjon og temasetnminger. En annen variant hadde stikkordsforma innledning og konklusjon. Et tredje hadde kun grovinndelingen ingress, hoveddel og konklusjon. De alle flinkeste skriverne klarte seg utmerket på egen hånd. De svakeste fikk imidlertid et rammeverk til hjelp slik at de i alle fall fikk til noe. Tilpasset opplæring i STOR grad, altså. En annen form for writing frames var det vi kalte sentence starters. Til loggskriving for eksempel. Jo visst har jeg hatt stor nytte av erfaringene mine fra det internasjonale skolesystemet.

Noe av det mest interessante hun snakket om var imidlertid tradisjonelle eksamensoppgaver, og hvordan de ofte leder elever på ville veier. En oppgave om miljø med diktet "Landskap med gravemaskiner" på ungdomsskolen gir ikke akkurat signaler om artikkelsjangeren, selv om det er den som etterspørres i oppgaven. Visst kan diktet fra et voksent ståsted virke som en god igangsetter, men hvor mange femtenåringer forstår egentlig Rolf Jacobsens budskap til fulle?

Boka hennes om muntlig i klasserommet "Muntlige tekster i klasserommet" http://www.universitetsforlaget.no/boker/spraak/norsk/katalog?productId=872534 er dessuten en bok jeg må skaffe meg så fort som mulig.










GNU Wikimedia commons

Ellers bød Tromsø på en gåtur fra Scandic til sentrum, grogg med Sindre og dama, og en glitrende bacalaomiddag i Sjøgata 12 der Heidi og Ommund også var med.

Alt i alt viste Tromsø seg stort sett fra sin aller beste side, ikke minst i morgentimene i dag da vi igjen satte kursen mot flyplassen.

Og hjemme ventet en frisk Jacob, Hannah Maria som hadde vært på Lifjell hele helga og en mail fra Marjie med oppdatert reiseprogram for Vietnamturen i juni! Jeg gleder meg allerede :-)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar